Navigatie overslaan
Post | augustus 2024 | Nieuws | 4 min lezen

10 inzichten in vrijwilligerswerk werknemers

Medewerkersvrijwilligerswerk, Maatschappelijke inzet van werknemers

Met de maatschappelijke inzet van medewerkers kunnen bedrijven het verschil maken in de samenleving en gelijktijdig bijdragen aan HR-doelen. Het programma Good Busy van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk formuleerde onlangs tien inzichten over medewerkersvrijwilligerswerk gebaseerd op het onderzoek Geven in Nederland van de VU. Dit initiatief maakt duidelijk wat bedrijven ermee kunnen in de dagelijkse praktijk.

Good Busy distilleerde niet alleen tien inzichten uit het VU-onderzoek, maar vulde deze ook aan met praktijkkennis, ervaringen van bedrijven en tips van ondernemers. 


Inzicht 1: Steeds meer bedrijven doen mee

Bedrijven geven jaarlijks €1,8 miljard aan maatschappelijke initiatieven, waarvan 63% in geld, 29% in tijd/vrijwilligerswerk, en 8% in goederen. Het aandeel bedrijven dat vrijwilligerswerk aanbiedt, is gestegen van 17% naar 29%. Dit vrijwilligerswerk door medewerkers is een waardevolle manier voor bedrijven om hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen.


Inzicht 2: Goede redenen om medewerkers in te zetten

  1. Als bedrijf wil je een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappij
  2. Medewerkersvrijwilligerswerk heeft positieve effecten op het functioneren van medewerkers, denk aan productiviteit, moreel en onderlinge samenwerking.
  3. Het draagt bij aan een positiever arbeidsmarkt- en bedrijfsimago. Het is goed voor het aantrekken en behouden van medewerkers,
  4. Inzet van medewerkers is een manier om invulling te geven aan afspraken over Social return.


Inzicht 3: Veel bedrijven zijn al Good busy

54% van de bedrijven (met minimaal 250 werknemers) ondersteunt of organiseert de maatschappelijke inzet van medewerkers. Gemiddeld is 26% van de bedrijven in Nederland actief met medewerkersvrijwilligerswerk. Het percentage bedrijven dat medewerkersvrijwilligerswerk doet neemt toe naarmate het bedrijf groter is. Ondersteuning van medewerkersvrijwilligerswerk en pro-bono werk hangen samen met omzet en winst, een business-to-business afzetmarkt en leeftijd van de organisatie.


Inzicht 4: Hoe meer medewerkers te mobiliseren?

Gemiddeld 31% van de medewerkers neemt deel aan een medewerkers-vrijwilligerswerkprogramma. Programma's die rekening houden met onderstaande vijf punten zien een significant grotere deelname in hun bedrijf:

  1. Aansluiten bij de interesse van de medewerkers
  2. Keuzevrijheid en deelname binnen bedrijfstijd
  3. Maatschappelijke impact voorop laten staan
  4. Leidinggevenden het goede voorbeeld laten geven door hun deelname
  5. Deelname zo makkelijk mogelijk maken door alles te organiseren


Inzicht 5: Haal vrijwilligers 'van de plank'

Medewerkers mogen gemiddeld 28 uur per jaar besteden aan vrijwilligerswerk of pro-bono werk, meestal ad-hoc en bij negen op de tien bedrijven binnen bedrijfstijd. Het is geweldig dat er in Nederland zoveel vrijwilligersuren via bedrijven beschikbaar zijn. Echter: in de praktijk blijkt het soms lastig om deze uren allemaal te verzilveren. Daarmee blijft veel kracht onbenut. Dus optimaliseer gebruik van vrijwilligersuren (zie ook inzicht 9).


Inzicht 6: Maximale impact met slechts een dag(deel)

Hoewel medewerkers gemiddeld een dag of dagdeel vrijwilligerswerk doen, kan de impact langdurig zijn door de unieke ervaringen en nieuwe inzichten die hun houding en begrip kunnen veranderen voor bijvoorbeeld een maatschappelijk vraagstuk of een doelgroep (‘transformatief vrijwilligerswerk’).

Daarnaast maken hun extra handen activiteiten mogelijk die anders niet zouden plaatsvinden, en de opbrengsten zijn niet altijd materieel, maar veelal sociaal van aard, zoals bijzondere sociale interacties tussen doelgroepen van maatschappelijke initiatieven en de medewerkers van het bedrijf.


Inzicht 7: Deze categorieën zijn populair

  • Kinderen en jongeren,
  • Ouderen
  • Mensen in armoede
  • Dieren.

Populaire maatschappelijke organisaties of thema's bij bedrijven en medewerkers zijn:

  • Scholen,
  • Sociale hulpverlening,
  • Voedselbank,
  • Rechtshulp of slachtofferhulp,
  • Verzorging of gezondheidszorg
  • Milieu, natuurbehoud of dierenbescherming.


Wat kies je als bedrijf als je echt impact wil maken op de samenleving? Wat leeft en speelt er in jouw omgeving? Volg je de massa of kies je een eigen pad? Bovenstaande maatschappelijke organisaties en doelgroepen zijn populair, maar het is goed om je met elkaar te realiseren of daarmee wellicht ook doelgroepen uit ons blikveld verdwijnen voor wie maatschappelijke steun ook een wezenlijk verschil kan maken. Deze route kan verrassend genoeg meer opleveren dan je vooraf kon voorzien. Houd het vizier breed.


Inzicht 8: Dit vinden medewerkers belangrijk

In de praktijk laat bijna twee op de drie medewerkers de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf steeds sterker meewegen in hun keuze om ergens te gaan werken. Omdat het bijdraagt aan hun welzijn en werkgeluk. Ook in Geven in Nederland komt dit naar voren. Van elke tien mensen vinden vier het belangrijk dat de werkgever hun de mogelijkheid biedt om zich in te zetten voor de maatschappij (44%).


Inzicht 9: Drempels voor bedrijven wegnemen

In de organisatie van een programma voor medewerkersvrijwilligerswerk lopen – ondanks enthousiasme, tijd en geld – bedrijven soms tegen drempels aan. Welke zijn de meest voorkomende volgens het Geven in Nederland-onderzoek?

Drempel 1: medewerkersvrijwilligerswerk is moeilijk te organiseren binnen het bedrijf.

Drempel 2: het is lastig om medewerkers te motiveren om deel te nemen (zie ook inzicht 4)


Maar gelukkig vinden de meeste bedrijven daarin hun weg. En zijn veel handige oplossingen, praktische tools en organisaties die hierbij kunnen helpen om deze drempels te slechten. Een ‘derde partij’, zoals een intermediaire organisatie kan uitkomst bieden. Vaak nemen ze een deel van de organisatie op zich of fungeren ze als Social impact adviseurs. In Apeldoorn is Stichting Present actief in vrijwilligerswerk voor groepen medewerkers en organiseren zij op 11 november de jaarlijkse Beursvloer.


Inzicht 10: Bredere focus voor bredere impact

De afdeling die het medewerkersvrijwilligerswerk beheert, heeft een grote invloed op de focus van het programma. Bij HR ligt de nadruk op het ondersteunen en betrekken van medewerkers, bij MVO op het bevorderen van sociale thema's en bij te dragen aan maatschappelijke thema's , en bij Communicatie op het verbeteren van de publieke perceptie van het bedrijf.


Tot slot

Wil jij ook aan de slag met medewerkersvrijwilligerswerk of er een volgende slag in maken? Kijk eens op www.goodbusy.nu. Daar vind je nog meer tools, inspiratie en kennis. Ook organiseren zij regelmatig online Kenniscafé's voor bedrijven.

Medewerkersvrijwilligerswerk maakt je bedrijf aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers en zorgt bovendien dat je huidige medewerkers langer bij je organisatie blijven en dat het ziekteverzuim afneemt. 


Bron: https://www.dedikkeblauwe.nl/news/tien-inzichten-inzake-vrijwilligerswerk door Esther Hofstede.



Wil je eens met ons praten over medewerkersvrijwilligerswerk en wat dat voor jullie kan betekenen neem dan contact op via [email protected] of bel ons op 055-5270581.


Zijn er medewerkers uit jouw organisatie in hun vrije tijd actief binnen een vrijwillig bestuur of commissie en wil je daar als werkgever meer uit halen? Kijk dan eens naar deze training over Besturen voor professionele en persoonlijke groei.

Deel blogpost

Powered by Deed‌mob Tools ·